söndag 13 maj 2012

Vecka 32+2: Appar för gravida

Jag har länge tänkt tipsa om olika appar (för iPhone, men de finns säkert för Android också) som ger tips och information under graviditeten. Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och skrivit ner lite om de olika jag har testat. De jag gillar bäst är från Babygruppen och Babycenter. De har olika upplägg så de kompletterar varandra på ett bra sätt.

Babygruppens app ger bra information om baby, mamma och partner på veckobasis. Det finns även lättöversiktlig statistik över hur långt gången man är.



Babycenters app fungerar mer som en kalender och ger information, tips eller humor varje dag. Nästan alltid kan man klicka sig vidare och läsa djupare om olika ämnen på deras webbsida. Det finns också en checklista för varje vecka på aktiviteter de rekommenderar, kan vara allt från att göra knipövningar eller fota magen till att skämma bort sig själv på spa.


Utöver dessa två har jag även Babydax från SalusAnsvar som varje vecka talar om hur stor bebisen är jämfört med en frukt eller grönsak. Ganska roligt! Sen finns även Liberos gravidapp men den tycker jag är ganska tråkig. I den finns ett veckobrev med information men bara utifrån mamman och bebisens perspektiv, inget för partnern.



Sen har vi också laddat ner Hello Baby från Pampers till vår iPad. Där finns också ett veckobrev med information men det roligaste är att man får se en naturtrogen bild på en bebis/foster i naturlig storlek varje vecka. Roligt att hålla upp framför magen och tänka sig hur det ser ut där inne.

En sak som kan vara lite förvirrande är att alla appar (och även olika sidor på nätet) ger ofta olika information om hur stor fostret/bebisen är varje vecka och hur utvecklingen går. Det är väl ingen exakt vetenskap det där, men man får ju i alla fall ett hum om vad som sker i magen.

Finns det någon mer bra graviditetsrelaterad app som jag har missat? Tipsa gärna!

2 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg! Jag har tyvärr inga tips då jag bara haft min Iphone en vecka och den enda bra jag hade på android var en värktimer, och den finns inte till Iphone. :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har funderat på en sån där värktimer, men eftersom det bara finns som betalapp (vad jag vet) till iPhone så är jag snål och väntar lite till. ;)

      Radera